[ start ]  [ forum ]  [ competitie ]  [ klimgids ]  [ rots ]  [ alpien ]  [ bergwandelen ]
 [ wandel.bergsport.com ]

je bent hier : climbing.nl > wandel.bergsport.com > la gomera & la palma
 [ Respect the forest - Take back your rubbish ! ]

[ Op de vulkanische kam van La Palma ]
Op de vulkanische kam van La Palma

La Gomera en La Palma (Canarische Eilanden)

Tekst : Margriet Lautenbach
Foto's : Ellen Timmer
Datum : maart 2000

Woensdag: gingen we nu naar La Palma of gingen we nou naar La Gomera...?

Na een paar flinke glazen whisky in Tapperij vanouds 't Kraantje fiets ik 's ochtends om 1.30 uur naar Ellen, waar mijn gepakte rugzak reeds staat. Om 5.00 uur gaat de wekker, 6.00 uur op de trein naar Schiphol en om 8.45 uur hangen we in de lucht in de Boeing 757-200 die ons naar Tenerife brengt. Volgens plan ben ik lekker moe van de alcohol en het tekort aan nachtrust en na de Tower en het nieuwe Millennium Dome te hebben gezien op het moment dat we boven Londen vliegen, dut ik lekker in. Vliegen is tenslotte alleen leuk als je slaapt.

[ De eilanden van de yucca's ]
De eilanden van de yucca's

Boven de Canarische eilanden hangt een nevelige sluier, waardoor er vanuit het vliegtuig weinig te zien valt. Maar goed ook, de zuidkant van Tenerife is een domper. Kaal, droog en een enorme zooi langs de uit de grond gestampte betonblokdorpen. Even bekruipt me de angst dat dit wel eens het standaard beeld zou kunnen zijn van de Canarische eilanden. In Los Christianos is ook al niets te beleven, een maanvormig strand met rondom verspreid over de heuvelachtige kust enorme betonkolossen. En eeuwig veel toeristen met jengelende kinderen. Snel doorreizen gaat niet, de boot naar La Palma gaat pas om 19.00 uur. Kaartjes gehaald, verveeld en in de zon gezeten.

Een monsterachtig lelijke boot komt om 18.45 uur de haven binnengevaren. Het onderstel is van een catamaran, daarboven het gedrocht van een normale, grote veerboot. De verhouding is totaal zoek. De jongedame kijkt wat vreemd naar ons kaartje, kijkt nog eens goed, maar laat ons gewoon de boot opgaan. Op de boot is geen mogelijkheid aanwezig om buiten op het dek plaats te nemen, maar het is lekker rustig en we vinden een plaatsje op de eerste rij. Enige tijd later neemt een Duits stel plaats naast ons. Naar aanleiding van onze rugzakken en hun wandelschoenen raken we wat aan de praat. Het blijkt dat de boot naar La Gomera vaart. Door onze positieve instelling gaan we ervan uit dat de boot eerst La Gomera aan zal doen, om vervolgens door te varen naar La Palma. Uit het soort mensen wat op La Gomera de boot opkomt maken we op dat de boot geheel niet naar La Palma zal varen, maar terug naar Tenerife. We kijken elkaar aan en haasten ons naar het personeel om het na te vragen. Met behulp van onze gebrekkige Spaanse taalkennis wordt ons duidelijk gemaakt dat de boot inderdaad naar Tenerife gaat en niet naar La Palma. De verstandhouding tussen Ellen en mij is goed, terwijl de trap al weg getakeld wordt, rennen we de boot af. Dan maar eerst wandelen op La Gomera, we gaan niet terug naar Tenerife!

[ De tropische tuin van Pension La Gomera te San Sebastian ]
De tropische tuin van Pension La Gomera te San Sebastian

Met behulp van het reisboek uit de Peter Mayer reisboekenserie vinden we een leuk pensionnetje om te overnachten. Het gebouwtje heeft een botanische tuin als binnenplaats, met daaromheen ongeveer 6 kamers, gelegen op de eerste verdieping, met rondom een houten balustrade. De kamers hebben geen ramen, maar het geheel is sfeervol en bovendien niet duur (4000 ptas voor een tweepersoonskamer).

We gaan nog even het dorp in op verkenningstocht, drinken een biertje in een lokaal kroegje en bekijken alvast de kaart van La Gomera om vervolgens lekker in bed te duiken. Het is pas 22.30 uur, als ik daar een opmerking over maak, dikt Ellen dit nog een beetje aan door te vermelden dat het vanwege de tijdverschuiving op de Canarische Eilanden eigenlijk nog een uur vroeger is. Langzaam begint het tot me door te dringen waarom de boot waar we op zaten niet naar La Palma ging...

>> donderdag: San Sebastian - Roque el Sombrero

over deze site : welkom

Welkom op wandel.bergsport.com, de site met verhalen over meerdaagse trektochten van climbing.nl, a.k.a. de dutch climbing homepage. Nieuwe verhalen worden altijd aangekondigd op de voorpagina van climbing.nl.

Heb je zelf nog verhalen, informatie of foto's voor wandel.bergsport.com? Graag! Neem daarvoor contact op met Ellen Timmer, de redakteur van deze site.